Perry Sport en Aktiesport groeien weer. Een jaar na hun faillissement en de overname door het Britse sportkledingconcern JD Sports worden er weer nieuwe winkels geopend en lijkt de miljoenen kostende sanering en reanimatie door JD Sports zijn vruchten af te werpen. Dit schrijft Het Financieele Dagblad.

Perry en Aktiesport klimmen op vanuit het dal

Moesten Perry en Aktiesport eerder tweederde van hun filialen sluiten en verloren ze 25 procent van hun vroegere omzet, daar zitten beide nu in de lift met een omzet van ongeveer 150 miljoen euro.

Er is sprake van een voorzichtige groei – nieuwe winkels openen de deuren, oude filialen worden opgeknapt. Sports Unlimited, het bedrijf waar Perry en Aktiesport zijn ondergebracht, is terug van weggeweest en schrijft bijna zwarte cijfers, aldus salesverantwoordelijke Bote Galema.

Dat was wel anders in 2016 toen winkelconcerns MacIntosh en V&D omvielen en beide sportwinkels in hun val meesleurden. Toentertijd had Perry zo’n 11 winkels in beide warenhuizen terwijl Aktiesport er 140 had in Scapino waarvan MacIntosh het moederbedrijf was.

Het Britse JD Sports nam de failliete boedel over voor 26 miljoen euro en sloeg aan het saneren. Aktiesport, dat niet meer bij Scapino zit, telt nu nog zo’n 60 winkels, Perry nog 40 (maar daar zullen er nog verdwijnen).

Volgens JD Sports is de omzet van beide bedrijven de afgelopen maanden met 8 procent toegenomen. Galema tekent daarbij tegenover het FD aan dat Aktiesport het vooralsnog beter doet dan Perry, maar dat dat komt doordat Aktiesport verder is met de uitrol van het nieuwe winkelconcept en de vernieuwing van een twintigtal vestigingen. Dit jaar nog opent Aktiesport nieuwe vestigingen in Utrecht en Amstelveen

Remake Perry Sport

Maar ook Perry is vernieuwd, zij het dat volgens Botema nog zo'n 10 vestigingen gesloten zullen worden. Niet alleen openen nieuwe filialen hun deuren en kregen oude winkels zoals de flagshipstore in de Kalverstraat een flinke facelift, in Rotterdam wordt een nieuwe flagshipstore geopend. De derde na Amsterdam en Utrecht.

Perry gaat daarbij meer grote A-merken verkopen en verlegt de focus van een allround aanbieder van sportartikelen naar categorieën als voetbal, hardlopen, adventure en training.  Exit hockey en tennis, hoogstens wanneer het seizoen daar is.

Ook nieuw is dat de winkels evenementen gaan verzorgen, dat er meer producten voor kinderen komen en dat klanten een 3D-scan kunnen laten maken om te kijken welke maat ze nou eigenlijk hebben.